Opioidanalgetika in der Behandlung ambulanter Tumorpatienten 1993 und 1996. (German)
In: Der Schmerz, Jg. 15 (2001-02-01), Heft 1, S. 26-32
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Pertinent guidelines recommend opioid-type analgesics for management of severe pain. However, in the past, opioids were prescribed for only a minority of these patients. In this representative study we examined the prevalence of cancer patients with and without opioid prescription in their final year of life in 1993 and 1996 in Bremen, Northern Germany. Methods. Complete four-months-samples of patients with cancer in Bremen were abstracted from the death certificates of 1993 and 1996. For the final years of these patients information on opioid-type prescriptions were recorded using the duplicates kept in the pharmacies. To assure data privacy the matching was performed in a cryptographic computer program installed on laptop computers. Results. A total 489 (453) prescriptions could be matched to 435 (421) deceased patients with cancer in 1993 (1996) in 92% of all pharmacies in Bremen. In 1996, 20% of the patients with cancer received at least one prescription, including 14.5% who received opioids for eight weeks or longer. Average morphine-equivalent for each treated patient was 3712 mg (median=462 mg). There was no trend in prescription prevalence and the proportion of prescribing medical practices. The proportion of patients who received opioids for longer periods increased 4%. However, among the treated patients the average morphine-epuivalent increased 23%. Conclusion. The prescription prevalence of opioids remains low among cancer patients in their final year of life. However, our study provides some evidence for positive developments with respect to prescription times and dosage between 1993 and 1996. These changes are likely due to a limited subgroup of practioners. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Hintergrund. Die Schmerztherapie bei Krebspatienten war in der Vergangenheit unbefriedigend. Zur Ermittlung der gegenwärtigen Versorgungsprävalenz wurde in Bremen eine bevölkerungsrepräsentative Studie der Opioidverschreibung bei terminal erkrankten Krebspatienten durchgeführt. Fragestellungen dieser Untersuchung betrafen sowohl die Verschreibungsprävalenz in 1995/96 als auch die Ermittlung eines möglichen zeitlichen Trends seit 1993. Material und Methoden. In 2 repräsentativen Stichproben von 1993 bzw. 1996 verstorbenen Krebspatienten wurde anhand der für diese Patienten ausgestellten BtM-Rezepte die Schmerzmittelversorgung mit Opioiden im letzten Lebensjahr quantitativ ermittelt. Ergebnisse. 1993 (1996) wurden insgesamt in allen Bremer Apotheken 489 (453) Verschreibungen für 435 (421) mit Krebs Verstorbene aufgefunden. 1996 erhielten 20% der Krebspatienten in ihrem letzten Lebensjahr mindestens eine Verschreibung nach BtMVV. 14,5% der Krebspatienten erhielten Opioide über mindestens 8 Wochen. Das durchschnittliche Morphinäquivalent (entsprechend 1 mg Morphin i.m.) betrug 3712 mg (Median=462 mg). Zeitliche Trends wurden weder bzgl. der Verschreibungsprävalenz noch des Anteils verschreibender Praxen an allen Praxen beobachtet. Der Anteil der Patienten, die Opioide über einen längeren Zeitraum erhielten, stieg zwischen 1993 und 1996 um 4%. Die durchschnittliche Gesamtverschreibungsmenge (als Morphinäquivalent) pro versorgtem Patient stieg um 23%. Schlussfolgerung. Zwischen 1993 und 1996 wurde insgesamt eine deutliche Zunahme der Verschreibungsmengen beobachtet. Unverändert wurde jedoch nur ein geringer Anteil aller Krebspatienten mit Opioiden der Stufe III nach WHO versorgt. Unsere Ergebnisse belegen die Notwendigkeit von flächenwirksamen Interventionsmaßnahmen zur Verbesserung der Tumorschmerztherapie. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
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Titel: |
Opioidanalgetika in der Behandlung ambulanter Tumorpatienten 1993 und 1996. (German)
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Autor/in / Beteiligte Person: | Munzinger, H. ; Horstkotte, E. ; Hoffmann, W. |
Link: | |
Zeitschrift: | Der Schmerz, Jg. 15 (2001-02-01), Heft 1, S. 26-32 |
Veröffentlichung: | 2001 |
Medientyp: | academicJournal |
ISSN: | 0932-433X (print) |
DOI: | 10.1007/s004820170045 |
Sonstiges: |
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